Olen aidatulla kaivolla. Sellaisella
avokaivolla. Siinä on muuten hyvin kirkas vesi mutta pinnalla kelluu
muutamia leväpaakkuja. Ihmettelen mistä levä on peräisin. Nostan
jalkaterällä yhden ylös. Siinä on viljan korsi... se roikkuu tähkäpuoli
alaspäin...
Kun kaikki on kertaalleen läpikäyty, teen tahallisia kertauskysymyksiä niin kauan, että toimitus alkaa. Ystäväni ei seuraa minua pidemmälle, joten joudun nyt koitokseen yksin. Liityn kulkueeseen, joka on tarkassa arvojärjestyksessä.
Ensiksi kulkevat toimitusta johtavat Poseidonin Kleiton
papit ja heidän jälkeensä tulevat kaikkien vierailevien uskontokuntien
edustajat, pappisvirkansa ikäjärjestyksessä. Kuitenkin siten, että
azlanilaisilla uskontokunnilla on etusija. Askeleitamme tahdittaa
raskas, harras musiikki, johon liitytään hyminällä. Soittajilla on
metallisia torvia ja helistimiä. Kokonaisuudessaan ääni on uskomattoman
paksu ja vaikuttaa luihin ja ytimiin. En laisinkaan ihmetele tällaisten
menojen vaikutusta mieleltään alttiisiin henkilöihin.
Astumme kultaa säihkyvään temppeliin ja jakaannumme
keskuskäytävän molemmin puolin kulkueen järjestyksessä. Koska määrämme
on suuri, muodostuu käytävän molemmin puolin monin kertainen rivistö ja
onnittelen hengessäni pyramidikaupungin pappi ystäväni laskutarkkuutta,
sillä osun todella vasemmanpuoleisen pylvään viereen.
En uskalla heti katsella pylvästä, mutta kun vihdoin saan
siihen rohkeutta, koen ikävän yllätyksen. Sitä kiertää nimittäin aitaus,
joka sulkee sisäänsä pylvään alaosan. Jotta voisin suorittaa
tuhoamistoimenpiteen suunnitelmien mukaisesti, olisi minun pytyttävä
asettamaan toinen jalka aitauksen sisäpuolelle. Se tuntuu minusta kovin
omituiselta ja herättäisi varmasti huomiota kollegoissani.
Kaatuuko koko yritys tähän. Se ei saisi kaatua. Tiedän sen
sisimmässäni. Olen luvannut suorittaa tehtävän ja se olisi minun
täytettävä keinoja kaihtamatta. Olen nyt lähempänä pylvästä, kuin ne
kymmenen askelta, jotka erottivat pyramidikaupungin papin
onnistumisestaan.
Seuraan tarkkaavaisesti toimitusta, joka on
siirtynyt uhrilahjojen luovutusrituaaleihin. Pappi toisensa jälkeen,
samassa järjestyksessä kuin kulkueessa, käy alttarilla. Kukin lukee
kaavansa, kaataa tipan uhrivettä ja ripauksen uhrimaata alttarille ja
asettaa tarkoin säädetyin elein astiansa alttarin juurelle. Sen jälkeen
pappi lausuu kiitosrukouksen ja poistuu takaperin takaisin paikalleen.
Kun vuoroni tulee, täyttää minut jälleen suunnaton
epävarmuus. Minusta tuntuu, kuin jokainen ele ja askel paljastaisi minut
astuessani jumalainkuvan eteen. Lausun kaavan ja teen rituaaliset
liikkeet unenomaisesti. Osaan ne joustavasti omaksi yllätyksekseni ja
poistun takaperin, pujotellen paikalleni takariviin.
Nyt minulla on mielessä ainoastaan tehtävä, jota varten olen täällä.
Lasken katseellani yhä uudelleen mahdollisuuksia
huomaamattomiin toimiin pylvään läheisyydessä. Mikäli solmisin
sandaalini nauhoja poistuessamme, joka oli ainut tilaisuus siihen,
voisin kurottautua kaiteen yli. Tuskin sekään onnistuisi, sillä
poistuessamme tilanne olisi epämuodollisempi ja minut ja toimeni
voitaisiin havaita. Itsemurhaan en olisi aivan valmis tässä tapauksessa.
Voisinhan yrittää joskus toiste uudelleen paremmin suunnitelmin.
Varsinkin nyt kun alkaa olla jo kokemusta.
Kevään uhrivuode kannettiin temppeliin. Rituaali voi alkaa.
Nyt alkoi palvontamenojen huipentuma. Temppelin
ovet avataan ja sisälle astuu kulkue musiikin säestyksellä. Kulkue
kantaa verhoiltua lavitsaa. Se laskettaan alttarin eteen ja verhot
nostetaan sivuille. Lavitsalla lepää puolimakaavassa asennossa silmiä
hivelevän kaunis Kleiton papitar, läpikuultavassa kaavussaan. Hänen
ihonsa on maalattu täyteen maagisia kuvioita ja vuode on peitetty
kukkien terälehdillä ja perhosten siivillä.
Pappien hyminä yltyy ja musiikki vaimenee temppelin ovien
sulkeuduttua kulkueen jäljessä. Temppelin täyttää pappien voimakas
harmoninen hyminä ja esipapin litania, jota hän lukee alttarin edessä.
Seremonian edetessä, laskee esipappi kaapunsa lattialle ja nousee
lavitsalle papittaren viereen.
Tässä vaiheessa on myös jokaisen temppelissä olevan papin
laskettava kaapunsa lattialle ja ymmärrän, miksi oli tähdellistä, että
en erottunut joukosta vartaloltani.
Verhot laskettaan häveliäästi lavitsan eteen mutta
peittyneen tapahtuman saamme kohta silmiemme eteen uudelleen. Temppelin
valaistus pimennetään ja valaistus lavitsan läpikuultavien verhojen
sisällä paljastaa meille, mitä odottaa sopi.
Toivon sydämessäni, että papitar tulisi raskaaksi, sillä
se tietäisi hyvää satovuotta ja kotieläinten sikiämistä. Kun rituaalinen
parittelu on ohitse, avataan temppelin ovet ja lavitsa nostetaan
jälleen saattueen pappien harteille.
Nyt vasta herään hypnoottisesta tuijotuksestani ja tajuan,
että olen katkerasti menettänyt tilaisuuteni, mitä ikinä olisin
mielinyt pylväälle tehdä.
Seurakunta ei olisi riitin aikana huomannut, vaikka olisin nuijinut koko pylvään vasaralla palasiksi.
Tunnen syvää syyllisyyttä typeryyteni johdosta. Minut
valtaa uhmamieli ryhtyä yritykseen, jota olin mielessäni hautonut
aiemmin yhtenä mahdollisuuksista. Jäisin temppeliin.
Tutkittuani salaisen arkiston kirjasta temppeliä
esittäviä kuvaintoja, olin pannut merkille muutamia tuuletusaukkoja,
jotka saattoivat olla käytettävissä pakenemistarkoituksessa.
Kun pappiskulkue alkaa jälleen kerääntyä käänteisessä
järjestyksessä keskuskäytävälle, seuratakseen lavitsaa, siirryn pylvään
taakse näkösuojaan. Parempaa piiloa tuskin tähän hätään tulisin
löytämään.
Kun viimeinen pappi on sivuuttanut ovella seisovat temppelinvartijat, odotan jännityksellä, mitä tuleman pitää.
Temppelinvartija lähtee muodolliselle kierrokselleen
temppelin käytävät kiertäen. Liikun pylvään takana sitä mukaan kuin
vartija kulkee. Syrjäsilmällä vilkaisen ovelle, siirtyessäni sille
puolelle pylvästä, jossa olen ulkona seisovan vartijan näkyvillä. Hän
seisoo onnekseni selin ja saatan jatkaa piirileikkiä toisen vartijan
kanssa.
Vartija vaikuttaa olevan tyytyväinen tarkastuksensa
tulokseen ja poistuu ovesta, joka suljetaan raskain lukoin. Jään
pimeyteen. Kierroksensa päätteeksi, temppelinvartija oli sammuttanut
temppelin valaisimet kytkimestä, joka sijaitsee oviseinustalla.
Temppelin valaistus perustuu samaan rituaalivalosysteemiin, jollaisen
olin nähnyt suuressa kuningasten kokouksen juhlassa koristelevan Atlaan
vanhaan kaupunkiin johtavia siltoja.
Se ei ollut öljyvalaistus. Valoa antoivat pienet hehkuvat
pisteet, jotka olivat lasin sisällä. Kuhunkin valaisevaan elementtiin
johti kaksi ohutta lankaa. Mistä ne tulivat, en onnistu saamaan
selville, vaikka minulla on nyt runsaasti aikaa tutkia niitä.
Sytytän temppelin valot odotettuani turvalliseksi
katsomani ajan ovien sulkeutumisesta. Temppelistä ei löytynyt minkään
laista liikuteltavaa valonlähdettä ja aion suorittaa tehtäväni huolella.
Aika ei ainakaan olisi nyt esteenä. Astun pylvään luokse ja irrotan
viitan poimuissa piilottelemani nestepussin. Puristelen nestettä
laatalle, jonka sijainnin huolella lasken Pyramidikaupungin papin ohjeen
mukaan. Kuvio häipyy pikkuhiljaa tunnistamattomaan muotoon. Kulta
kirkastuu hetkellisesti painuen jälleen tummaksi, kun neste on täysin
kuivunut levyn pinnalta.
Tunnen syvää helpotusta, Nousen seisomaan pylvään viereen
ja samalla tietoisuuteni lävistää, kuin piiskan sivallus, todellisuus,
jossa olen. Olen lukittuna kuunkierron ajaksi temppeliin ilman ruokaa ja
juomaa, mikäli en löytäisi ulospääsytietä. Tuuletusaukot ovat korkealla
katonrajassa, jumalankuvain takana. Kuinka ikinä pääsisin edes
tutkimaan niitä, puhumattakaan poistumisesta niitten kautta.
Pyramidikaupungin pappi oli oikeassa. Poistumistietä ei ole.
Etsin katseellani tuuletusaukkoja mutta ne olivat
taitavasti peitossa katseelta. Vihdoin silmäni havaitsee rakenteen, joka
peittää aukot. Niiden edessä on katon rajaa kiertävä kaksoiskynnys.
Pääsisin kenties kurkistamaan aukkoihin, jos kapuaisin jumalainkuvaa
myöten ja kurkottaisin seinää kohden.
Kiipeän Kleiton patsaan ohi, Poseidonin vartaloa ja käsivarsia myöten hartioille.
Viimeistään tässä vaiheessa minut teloitettaisiin, sillä nyt tallaan
Poseidonin pyhää nenää etsiessäni jalansijaa viimeiseen ponnistukseen
päästäkseni hänen korkeasti kunnioitetun päänsä päälle. Saan käsilläni
tukevan otteen päästä kohoavasta piikikkäästä diadeemista ja pääsen
perille.
Horjahdellen oikaisen vartalon, etsien samalla katseella
tuuletusaukkoja. Ne on suljettu paksuin metalliristikoin. Pettymyksestä
voipuneena olen vähällä tipahtaa alas korkeuksista.
Laskeudun takaisin temppelin lattialle ja valun kasaan kuin tyhjä
säkki. Epätoivo saa tuskan nousemaan sisuksistani ja mieleni tekee
rynnätä temppelin ovelle takomaan, potkimaan ja huutamaan vartijoille
olemassaoloni. Se olisi kuitenkin ollut yhtä varma itsemurha, kuin
nääntyä janoon ja nälkään.
Nälkäkuolema ei tulisi olemaan kuitenkaan ensimmäinen
kohtaloistani, sillä uhrialttari notkuu kaikkea maallista hyvää.
Itken tuskaa ulos sisuskunnastani ja syytän
pyramidikaupungin pappia asettamastaan kavalasta ansasta. Oliko hän
mahdollisesti ollut tarkoin tietoinen aitauksen aiheuttamista
vaikeuksista mutta ei tohtinut kertoa siitä minulle, etten olisi
kieltäytynyt tehtävästä. Oliko hän kenties noitunut minut toimimaan
tahtoani vastaan, kuten oli esityksessään tehnyt ja selittänyt
mahdolliseksi?
Kun rauhoitun, ymmärrän kirkkaasti, että näin ei suinkaan
voinut olla asiain laita. Syytän häntä omasta typeryydestäni,
kilpistääkseni tietoisuuden totuudesta. Olen nyt tarpeettoman
kiihtyneessä tilassa ajatellakseni selkeästi, joten jään aloilleni.
Haluan rauhassa käydä läpi kaikki mahdollisuudet, ennen lopullista
ratkaisua.
Kävelen ympäri temppeliä ja tutustun rauhassa sen
esineistöön, josta olin nähnyt vain piirroksia. Toista sen pitkistä
seinistä, hallitsee suunnattoman suuri taivaankilpi. Se näyttää kaukaa
katsoen vain jättiläismäiseltä kilveltä, tai auringon kuvalta mutta
lähemmin katsottuna se sisältää merkillisyyksiä. Kun kurkistan sen
reunan alle, se pullistuu jonkin verran kaarelle myös seinän puolella.
Sellainen ei kilpi totisesti ole. Olisiko se jonkinlaista
konstruktiivista taiteilijan vapautta. Tuskin. Myös minua ihmetyttää sen
keskellä oleva kohouma. Sellainen oli toisinaan kilvessä mutta
koristeeksi kohouma oli tarpeettoman korkea ja sen pintaan on
kaiverrettu Poseidonin kuva. Ikään kuin Poseidon olisi ollut kilven
sisällä ja katsellut ulospäin. Vai olisiko se heijastuma? Kilvestä
lähtee säteitä, jotka sekoittuvat seinän kuviointiin. Tarkoittaisiko se
auringon säteilyä. Miksi säteet erkanevat ja etääntyvät vain osalta
kilpeä?
En pysty antamaan kilvelle selitystä, joten siirryn
eteenpäin tutkimuksissani. Kääntyessäni ympäri osuu silmiin vastapäisen
seinän katonrajaa kiertävä teksti. Siinä lukee: "Ajassa on kaiken
olevaisen siemen. Ilman elämää ei olisi kuolemaa ja ilman kuolemaa ei
ole elämää ja kun me kuolemme se ei ole siksi että katoaisimme, vaan
siksi, että me liittyisimme ajattomuuteen. Avaa aistisi kohdataksesi
totuus ja kokeaksesi toimiesi vaikutus mailmassa" Pysähdyin tässä
kohden. Sanat muistuttivat mieleeni pyramidikaupungin papin sanat
piilotetusta avaimesta muinaisiin kirjoituksiin.
Yritän löytää papin mainitsemia koristekuvioita, joissa olisi vanha teksti.
Minulle tuottaa suunnattomia vaikeuksia hahmottaa
kirjaimet, koska ne punoutuvat toisiinsa täyttäen seinäpinnan
koristeellisena kuviona. Saan kopioitua tekstin työläästi merkki
merkiltä, sana sanalta. Se ei ollut suinkaan nykykieltä, eikä mitenkään
muistuttanut nykykirjoitusta mutta muistutti joiltakin merkeiltään,
sanoiltaan ja rakenteeltaan Azlanin vanhaa kieltä ja kieltä, jonka olin
miltei kokonaan käyttämättömänä unohtanut. Omassa kotikylässä oppimaani.
Isäni ja äitini kieltä.
Istun aloilleni ja annan kaaoksessa kiertävän ajatukseni
rauhoittua. Kotikyläni ja kansani täytyi olla siis jotain sukua
azlaneille tai heidän oli täytynyt oppia kielensä muinaisilta
azlaneilta, ... kotiheimoni mukaan, azteekeilta.
Olinkin tänne tullessani ihmetellyt, miten joittenkin
esineitten nimet olivat tuntuneet heti tutuilta. Käsittämättömiä ovat
kohtalon polut.
Paneudun nyt innolla tekstiin ja saan kootuksi miltei
täydellisen kirjaimiston, jotka raapustan löytämälläni rituaalitulen
puuhiilellä lattiaan, nykykielisen kirjaimiston kanssa allekkain.
Useimmat asettelen mahdollisiksi pareiksi arvaillen, osaan ei löydy
vastaavuutta.
Ryntään miekan puoleiselle Poseidonian tietojen pylväälle
ja yritän selvittää erästä kirjoitusta. Työtä helpottaa, että
kirjoitusta tukee sen yläpuolella juokseva viitteellinen kuvitus. Teksti
alkaa kierteisesti aivan pylvään päästä ja usean rivin korkuisina
pätkinä jatkuu kuvien kanssa rinnan miltei lattiaan.
Teksti aukeaa minulle, vaikkakin työläästi. Tyydytystä
lisää tieto, että olen luultavasti vasta toinen azlanilainen ajassamme,
joka pystyy lukemaan vanhaa Poseidonian kieltä.
Temppelin esineitä kasaamalla, kurottaudun niin korkealle
pylvääseen, kuin suinkin ja aloitan tekstin selvittämisen. Kirjoitan sen
tässä muististani, kuten sen arvelen kuuluvan.
*) Tiedonpylvään
tarina: "...ylväät, pilviä jakavat rakennuksemme olivat rakennetut
metallin lujasta kristallista ja meillä oli tapana sanoa kaupunkeja
katsellessamme: "Mikään näin mahtava ei voisi koskaan kadota maan
päältä".
Tunsimme myös ajan ja avaruuden, sekä aineen ja
mielenvoiman yhtäläisyyden, se tieto mahdollisti teknisen kehityksen,
joka oli vailla vertaa maailmassa.
Lentävillä vaunuilla voitiin saavuttaa ilmojen korkeudet,
siten, että päivällä tähdet peittävä, taivaallinen sini väistyi ja
paljasti kirkkaat tähtien vyöt.
Käyttövoimansa vaunut saivat maasta säteilevänä energiana,
maanpinnalla sijaitsevista voima-asemista. Voima muutettiin vaunun
käyttövoimaksi neljän tulisen pyörteen avulla. Nämä neljä tulta antoivat
vaunuille ukkosen voiman, äänen ja nopeuden, jolla se halkaisi taivaat
kadoten kiitävänä valohelmenä maan ääriin.
Vaunuja oli kolmea lajiaan. Yksi oli kuvaillun kaltainen
taivaita halkova. Toinen kulki verkalleen maan pinnalle rakennettuja
teitä. Kolmas kulki pitkin vesiä ja pystyi kulkemaan myöskin niitten
alla. Niillä oli tunnuksenaan siivekäs kotkanpäinen leijona, joka
yhdisti niihin voiman, tarkkuuden ja nopeuden.
Intilalaisessa stupassa saattaa olla muistoja Poseidonian aikaisista voma-asemista
Voima-asemat, jotka antoivat
liikevoiman, olivat rakennetut kiinteästi maan pinnalle kupolimaisiin
rakennuksiin. Ne sijaitsivat siten, että ne kattoivat vaunujen
toiminta-alueet. Voima säteilytettiin vaunuihin, läpi kaiken ilman,
missä ne kulkivatkaan.
Voima-asemien sisällä oli nelikulmainen tarkoin eristetty
huone, jossa tulikivi sijaitsi monena kappaleena. Tulikiven voima
saatettiin toimintaan energialla, joka saatiin tähtien kaltaisten,
voimaa tuottavien energialähteitten keinoilla. Tulikivistä purkautuva
energia käytettiin monella eri tavoin. Sitä voitiin käyttää
kaukosiirtoon, jossa ihmisen ääni ja kuva toimitettiin äärettömiin
etäisyyksiin.
Kivien energialla siirrettiin myös yliraskaita taakkoja.
Sillä voitiin leikata kiveä ja muita aineita sekä muuttaa luonnon
voimia.
Voimaan liittyy myös sen hyvyyden ohella kirous, joka lankesi myös Poseidonian valtakunnan päälle.
Poseidonia eli rauhassa ympäröivien valtakuntien kanssa,
koska se oli etevämmyydeltään muiden yläpuolella. Koitti kuitenkin aika,
jolloin eräs kaukovalta, kehitti mailleen rakennetun voima-aseman
tietämyksen turvin, tulikivestä aseen.
Tieto voimasta oli vain harvojen tietoon vihittyjen
käsissä, joita sitoi vala, joka esti sen luovuttamisen ulkopuolisille.
Poseidoniassa käytettiin kuitenkin myös ulkovaltakuntien työvoimaa,
koska oma väestö ei riittänyt näin laajan järjestelmän rakentamiseen ja
hallitsemiseen. Namala nimisessä merien takaisessa kaukovallassa
pystyttiin, pettureiden avulla, kehittämään ase, joka perustui kiven
voimaan ja sen tiedettiin olevan tuhoisa.
Tämän kuultuaan Poseidonian hallitsijat ryhtyivät
neuvonpitoon, joka repi valtakunnan mielipiteiltään kahtia. Maltilliset
kehottivat neuvotteluteitse sopimaan aseen hävittämisestä tai sen
hallinnan luovuttamista Poseidonialle. Kiihkomieliset kehottivat
kehittämään aseelle uhka-aseen, joka saisi aikaan kauhun tasapainon
maailmaan.
Tilanne riistäytyi järjen hallinnasta tunteitten
hallintaan ja Poseidoniassa syttyi sisällissota, jonka aikana syntyi
ensimmäinen tulikiviase myös Poseidoniassa.
Kun kaukovalta kuuli Poseidoniaa kohdanneesta eripurasta
se ajatteli jättiläisen heikoksi ja kohdisti siihen hyökkäyksen
omistamallaan aseella.
Ensimmäinen tulipallon leimahtaessa Poseidonian
pääkaupungin yläpuolella, se hävitti puolet kaupungin rakennuksista ja
melkein kaikki kaupungin ihmiset savuna ilmaan.
Kirous, joka kohtasi jäljelle jääneitä oli kammottava. Ei
ainoastaan välitön vaikutus tuottanut kuolemaa, vaan sitä tuottivat myös
saastuneet elintarvikkeet ja saastunut ilma ja maa. Kaikki viljelty oli
saastunutta. Tomu, joka laskeutui taivaalta, sisälsi tuhon siemenen ja
sade, joka seurasi tuhoa, peitti maan tappavaan liejuun.
Koska asetta kuljettivat ihmisettömät lentävät
metallinuolet, niitä laukaistiin kostoksi puolin ja toisin sellaiset
määrät, että maan pinnalta katosivat kaikki merkittävimmät
asutuskeskukset. Ne, jotka onnistuivat pelastautumaan tuholta
maanalaisiin käytäviin, oli tuomittu loppumattomaan taisteluun ankaria
olosuhteita vastaan. Pimeyttä, kylmyyttä, saasteita, tauteja,
ruuanvähyyttä. Ja lisäksi kaikkea mitä alkukantaiselle tasolle yllättäen
palautettu ihminen kohtasi elämänsä vaikeuksina.
Belial oli se hallitsija, joka aloitti sodan tulikiven
avulla. Ikuisesti olkoon kirottu hänen nimensä, niin monen päivän
kertaisesti, kun hänen nimensä säilyy ihmisten tiedossa.
Poseidoniaa kohtasi lisäksi onnettomuus, joka johtui sen
arasta sijainnista, sillä valtakunnan pääsaaren alla ollut
kaasumuodostelma räjähti aseitten vaikutuksesta ja koko saari katosi
tuhkasateeksi taivaalle. Syntyneen kraaterin täytti meri.
Minä Poseidon. Kuningas Poseidonin jälkeläinen, ja kourallinen
muita, pelastauduimme tälle, Oseanoksen keskiselänteelle kasvaneelle
saarelle ja aloitimme kaiken alusta."
Olen puolitajuton järkytyksestä, jonka teksti oli aiheuttanut. Olin tuntenut jo kauan Poseidonia tarun, sen julkisessa muodossa mutta tämä poikkesi siitä romanttisesta versiosta täysin. Tässä voi kuulla ihmiskunnan kuoleman tuskan ja aistia tuhon toivottomuuden.
*) (Edgar Cayce, Nukkuva profeetta - mukaillen)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Ainoastaan asialliset ja aiheeseen liittyvät kommentit hyväksytään